Publiczne przedszkole Bloom
Nasza koncepcja
Publiczne Przedszkole Bloom pracuje w oparciu o autorską koncepcję uwzględniającą oddziaływania pedagogiczne oraz wychowawcze.
Jesteśmy Przedszkolem publicznym, jednak wartości, którymi kierujemy się w pracy z drugim człowiekiem są dla nas wyjątkowe. Poznając nas bliżej utwierdzą się Państwo w przekonaniu, że stanowimy miejsce alternatywne i niedyrektywne. Nie skupiamy się na osadzeniu w jednym nurcie pedagogicznym, ale czerpiemy z różnych koncepcji to co najbardziej wartościowe i spójne z naszą filozofią. Odpowiednie połączenie tych elementów tworzy całość – „Bloom”. Każdego dnia staramy się, aby dzieci rozkwitały pod czujnym okiem naszej wspaniałej kadry.
Głównym filarem naszej pracy jest indywidualizacja nie tylko w podejściu do dziecka, ale także jego opiekuna. Każde dziecko jest wyjątkowe – kieruje się innymi potrzebami, emocjami czy strategiami działania. Staramy się wspierać każdy obszar mając na celu harmonijny rozwój i dobro podopiecznych. Zależy nam na stworzeniu społeczności, która zrzesza rodziców, dzieci oraz kadrę przedszkola. Organizacja licznych eventów rodzinnych pozwala nam na zbudowanie wartościowych i trwałych relacji.
W naszym Przedszkolu nie funkcjonują kary i nagrody. Każdego dnia staramy się pobudzić wewnętrzną motywację dziecka do działania. Wyzwanie to procentuje w przyszłości. Naszym oddziaływaniem pedagogicznym są wzmocnienia pozytywne oraz nastawienie na dialog. Zapewnia to pełne poszanowanie dla emocji i potrzeb naszych podopiecznych oraz rozwój ich samodzielności. Działania wykonywane w poczuciu własnej sprawczości i autonomii wyboru własnych metod pracy zdecydowanie korzystniej wpływają na rozwój dzieci i ich chęć do podjęcia określonych aktywności.
Elementy pedagogiki Marii Montessori są dla nas szczególnie ważne m.in. w kontekście wspierania samodzielności. Pozwalamy dzieciom próbować i doświadczać bez presji i nadmiernego wyręczania. Działania te scalają również grupę, która nastawiona jest na pomoc i uczenie siebie nawzajem. Jesteśmy zwolennikami zasady pełnego wsparcia dziecka, aby samodzielnie osiągnęło sukces. Brak presji czasowej i nacisków zewnętrznych zapewniają powodzenie naszej misji.
W naszym Przedszkolu nie jest nam obce „Rodzicielstwo bliskości”. Chcemy tworzyć ciepłe, rodzinne miejsce, w którym rodzice są mile widziani. Zarówno dyrekcja jak i kadra pedagogiczna przejawiają postawę otwartą we wspieraniu rodziców we wszystkich wyzwaniach i trudach. W procesie wychowania i edukacji pragniemy relacji partnerskich opartych na wzajemnym szacunku. Jesteśmy niezmiernie wdzięczni za zaufanie jakim obdarzają nas rodzice wybierając nasze przedszkole jako pierwszy etap edukacyjnej drogi ich dzieci.
W codziennej pracy kierujemy się zasadami NVC (porozumienia bez przemocy). Uczymy naszych podopiecznych używać języka żyrafy, mówić o swoich emocjach oraz potrzebach. W tych działaniach niezwykle istotne są poranne kręgi, stanowiące nieodłączny element każdego dnia.
Fundamentem rozwoju naszych wychowanków jest swobodna zabawa oraz edukacja przez działanie. Dzięki temu dzieci chętnie podejmują aktywność. Staramy się wspierać wielozmysłowe doświadczanie świata wykorzystując metody sensoryczne. W planowaniu zajęć edukacyjnych kierujemy się zdaniem „Czego nie ma najpierw w zmysłach, nie ma potem w umyśle” M.Motessori.
Budowanie grup mieszanych wiekowo pozwala nam na stworzenie atmosfery, w której dzieci chętnie uczą się od siebie nawzajem. Najmłodsi są niezwykle zmotywowani i chętnie realizują zadania ze starszymi dziećmi, natomiast starsi wychowankowie wykazują się chęcią wsparcia swoich młodszych kolegów i koleżanek. Tworzenie grup mieszanych wiekowo pozwala nam na wyeliminowanie rywalizacji wewnątrz grupy i zastąpieniu jej uważnością na potrzeby drugiego człowieka.